Wednesday, July 9, 2008

REFLEKSI PENGALAMAN PROFESIONAL 2

Hari ini, Rabu, 9 Julai 2008, hari ketiga di SKBB. Seperti biasa kami sampai agak awal ke sekolah. Pada hari ini diadakan pelancaran bulan kesihatan peringkat sekolah. Semua guru dan murid dikehendaki berhimpun di tapak perhimpunan untuk aktiviviti senamrobik yang dikendalikan oleh beberapa orang guru. Aktiviti tersebut telah diadakan pada jam 7.40 pagi dan berakhir jam 8.15 pagi. Tujuan aktiviti ini adalah untuk menyihatkan tubuh badan dan akan berterusan setiap minggu iaitu pada waktu pagi pada setiap hari Rabu.

Hari ini aku akan masuk ke kelas untuk mengajar tetapi aku perlu berjumpa dahulu dengan Cikgu Rohana untuk berbincang mengenai kelas yang akan aku ambil alih nanti iaitu Kelas 5A. Mata pelajaran yang akan aku ajar untuk tersebut ialah Matematik. Lebih kurang pukul 9, aku sempat berjumpa dengan Cikgu Rohana. Aku maklumkan kepada beliau mengambil hal tersebut. Nampaknya Cikgu Rohana keberatan pula untuk melepaskan kelas tersebut kepada aku. Hal ini kerana beliau adalah guru kelas tersebut yang memerlukan masa bersama-sama mereka dalam hal pengurusan kelas. Perkara ini terjadi kerana pada masa Penolong Kanan HEM memberikan kelas tersebut untuk aku, beliau tidak berbincang dengan Cikgu Rohana. Jadi aku bertanya, adakah mata pelajaran lain yang boleh aku ajar di kelas tersebut. Beliau mencadangkan aku mengambil alih mata pelajaran Kajian Tempatan. Aku bersetuju dengan cadangan itu cuma aku harus memaklumkan kepada Penolong Kanan mengenai perubahan tersebut. Memandang guru-guru agak sibuk, aku tidak sempat untuk berjumpa dengan Penolong Kanan untuk memaklumkan mengenai hal tersebut.

Hari ini aku hanya menyiapkan kerja-kerja aku yang banyak terbengkalai seperti membuat ‘storyboard’ projek khas, meneliti blog kawan-kawan untuk melihat perkembangan mereka, meneliti sukatan pelajaran Kajian Tempatan dan ICTL yang akan aku ajar nanti dan sebagainya. Letih juga praktikal ni. Banyak kerja yang perlu dibuat. Hari ketiga berlalu…

No comments: