Friday, April 25, 2008

Sufiah Yusof - Satu Penceritaan Semula

Assalamualaikum,

Semalam wajah ibu Sufiah Yusof iaitu Puan Halimahton keluar di kaca TV. Saya tidak mendengar keseluruhan wawancara di dalam bahasa malaysia itu jadi saya tidak boleh mengulas apa yang telah disampaikannya.Daripada wajah beliau kelihatan betapa berat penyiksaan yang beliau tanggung akibat perbuatan anak kesayangannya itu.

Kebetulan sdr menteil dari www.menteil.net melawat ke blog saya semalam iaitu. (Nak exchange blog link pun boleh bro!). Terima kasih meinteil di atas ke"cool"an blog anda... meintilism rules!!

Di dalam satu artikel di dalam blog ini ialah tentang Sufiah. Ia menyiarkan tentang sebuah blog baru dipanggil yusof family iaitu blog rasmi keluarga Sufiah. Blog ini menceritakan kisah sebenar keluarga itu dan penafian cerita-cerita sensasi dari media yang banyak diputarbelitkan untuk tujuan keuntungan. Menurut keluarga Sufiah, banyak cerita sebenar daripada temubual yang diadakan telah ditapis. Perkara-perkara yang golongan media sebutkan semata-mata untuk menjadikan cerita itu lebih sensasi.

Golongan media ini memanipulasi cerita seolah-olah Farooq, bapa mereka dan teknik pelajarannya yang telah menjadikan anak-anak ini mencapai ke tahap genius. Padahal yang sebenarnya ialah Sufiah dan 3 beradik (sekarang 4) yang lain sudah hebat walaupun tanpa kehadiran bapa mereka sebelum ini.

Buktinya mereka mula belajar dari rumah (tidak lagi pergi ke sekolah) sebelum bapa mereka kembali ke pangkuan keluarga. Mereka tidak ke sekolah kerana sekolah di UK tidak boleh menawarkan sistem pelajaran untuk prodigi seperti mereka. (Lebih kurang cerita macam Adiputra kat Malaysia)

Pada hakikatnya, kehebatan dan kepandaian anak-anak ini berasal daripada ibu mereka iaitu Halimahton. Halimahton mendidik anak mereka bukan sahaja dengan penuh disiplin tetapi penuh dengan kasih sayang.

Cuba lihat biodata Halimahton yang berasal dari Muar ini yang ditulis oleh anaknya :
Halimahton is a Malaysian citizen living in the UK. Born in Muar, she went to a Singaporean primary school for six years and returned to Malaysia at the age of 14. At 17, she was accepted to Tunku Kurshiah College and subsequently won a scholarship to receive further education in the UK.

While studying for her doctorate in organometallic chemistry at the University of Hull, she was regarded as one of the best experimentalists in the department, but she decided to discontinue her PhD in favour of spending time with her four young children until they reached school age.

Juga dimuatkan di dalam blog ialah kehadiran Farooq yang menyebabkan timbul masalah dengan keluarga tersebut dengan sifat pemarah dan keegoannya. Farooq sering marah-marah sekiranya anak-anak mereka gagal di dalam sukan dan sebagainya. Malah anak mereka menafikan Farooq yang menyebabkan mereka berjaya tetapi kredit yang sebenarnya diberikan kepada ibu mereka.

Keluarga Sufiah menafikan bahawa mereka tidak dibenarkan untuk menonton TV dan mendengar muzik pop. Saya yakin cerita ini diada-adakan untuk menunjukkan keluarga Sufiah yang melahirkan prodigi matematik beragama Islam mengamalkan Islam secara terlalu sempit. Oleh itu bolehlah puak-puak anti Islam ini menyalahkan Islam di atas kegagalan membesarkan Sufiah.

Sufiah bukan seorang-orangnya genius di dalam famili. Adik beradik yang lain juga hebat sepertinya. Iskander adik Sufiah masuk universiti setahun lebih muda dari Sufiah. Malah adik mereka Zuleikha, lulus peperiksaan A-Level ketika umurnya jauh lebih muda daripada kedua-dua Sufiah dan Iskander. Cuma Sufiah sahaja yang dijadikan bahan media untuk menyedapkan cerita. Mungkin tekanan ini lebih dirasai Sufiah lebih daripada adik-adiknya.

Saya harap anda boleh melawat blog Yusof Family ini dan menilai sendiri cerita daripada pihak mereka. Walaubagaimanapun, nama baik Sufiah telah pun rosak dengan cerita-cerita sensasinya. Diharapkan ibu dan adik beradik Sufiah dapat melalui keperitan ini dengan penuh kesabaran. Marilah kita doakan semoga Sufiah insaf dan kembali ke jalan yang benar.

Wassalam..

No comments: